تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 2228
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 3 بهمن 1402

مؤلفه های «عدل الهی»

دو واژه «قسط» و «عدل» گاه به صورت جداگانه به كار مى روند، که تقريباً مفهومى معادل يكديگر دارند، و گاه در برابر هم واقع مى شوند، مانند حديث معروفى كه شيعه و اهل سنّت از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل كرده اند كه فرمود: «لَوْ لَمْ‌يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا اِلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى فَيَمْلأُها عَدْلا و قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»(1)؛ (اگر از عمر جهان جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را طولانى مى كند تا مردى از فرزندان من، قيام نمايد و زمين را از عدل و داد پر كند آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد). در اين روايت و مانند آن «عدل» و «قسط» در برابر هم قرار گرفته همان گونه كه «جور» و «ظلم» در برابر يكديگر است.


موضوعات مرتبط: عدل الهی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 3 بهمن 1402

منظور از «عدل» در اصول دین چیست؟

واژه «قسط» در اصل به معناى سهم و نصيب عادلانه است و به همين جهت، گاه به معناى عدالت مى آيد و آن در صورتى است كه نصيب عادلانه هر كس پرداخته شود و گاه به معناى «ظلم» مى آيد و آن زمانى است كه نصيب عادلانه او گرفته شود. اوّلى معمولا به صورت باب اِفعال به كار مى رود و لذا يكى از نام هاى خدا را «مُقْسِط» ذكر كرده اند و دومى به صورت قِسْط (از ثلاثى مجرّد) لذا «قاسِطْ» به معناى ظالم است. از این رو قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا»(1)؛ (و امّا ستمکاران آتشگیره و هیزم دوزخند) و نيز در قرآن می خوانيم: «إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ»(2)؛ (كه خدا عدالت پيشگان را دوست دارد).(3)

پی نوشت:

(1). قرآن کریم، سوره جن، آيه 15.

(2). سوره مائده، آيه 42؛ لسان العرب، ابن منظور، محمد بن مكرم، دار صادر، بيروت، 1414 قمری، چاپ: سوم، ج ‏7، ص 377، ماده: قسط؛ المفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، حسين بن محمد، تحقيق: صفوان عدنان، داود، دارالعلم، الدار الشامية، دمشق، بيروت، 1412 قمری، چاپ: اول، ص 670، ماده: قسط؛ معجم المقاييس اللغة، ابن فارس، أحمد بن فارس‏، محقق / مصحح: هارون، عبد السلام محمد، مكتب الاعلام الاسلامي، ‏قم،‏ ‏1404 قمری‏، چاپ: اول، ج ‏5، ص 85، ماده: قسط؛ مجمع البحرين‏، طريحى، فخر الدين بن محمد، محقق / مصحح: حسينى اشكورى، احمد، مرتضوي‏، تهران‏، 1375شمسی، چاپ: سوم‏، ج ‏4، ص 268، ماده: (قسط).

(3). پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش، چاپ نهم، ج 4، ص 454.

موضوعات مرتبط: عدل الهی
برچسب‌ها: دانستنی های جالب
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 3 بهمن 1402

 عدل الهی

«عدل» نقطه مقابل «ظلم» است، که دو معنای متضاد براى آن ذكر كرده اند: نخست معناى معروف آن است كه به معناى قرار دادن چيزى در محل لايق و مناسب است و اين مفهوم وسيع، مصداق هاى زيادى دارد از جمله عدالت به معناى موزون بودن، عدالت به معناى رعايت تساوى و نفى هرگونه تبعيض، عدالت به معناى رعايت حقوق ديگران، عدالت به معناى رعايت استحقاق ها و لياقت ها و بالاخره عدالت به معناى تزكيه و پاكسازى.
اگر گاهى «عدل» به معناى شرك در قرآن مجيد به كار رفته است به خاطر آن است كه مشرك چيزى را عِدل و همتاى خدا قرار مى دهد. در سوره انعام مى خوانيم: «ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»(1)؛ (امّا کافران براى پروردگار خود، همتا و شبیه قرار مى دهند [با این که دلایل توحید و یگانگى او، در آفرینش جهان آشکار است]). معناى دوم به گفته «مقاييس اللّغه» اعوجاج و كجى و به گفته بعضى ديگر از ارباب لغت به معناى ظلم است. (يعنى عدل، از الفاظى است كه دو معناى متضاد دارد، لذا به انحراف از يك مطلب، عدول گفته مى شود).(2)

پی نوشت:

(1). قرآن کریم، سوره انعام، آيه 1.

(2). پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ نهم، ج 4، ص 453.

عدل الهی

موضوعات مرتبط: عدل الهی